torstai 15. joulukuuta 2016

Jouluruusu

Omistan keskinkertaisen jauhopeukalon, mutta viherpeukaloni on suoraan sanottuna surkea. Minusta olisi mukavaa hankkia kauniita huonekasveja, mutta jo useampaakin lajia kokeilleena joudun myöntämään, etteivät viherkasvit ole minun juttuni. Onnistun jotenkin aina kuolettamaan kukkani liiallisella tai liian vähäisellä kastelulla. Mieheni huomauttikin myötätuntoisesti joulukukkani nähtyään, että "sinä sitä vieläkin jaksat yrittää". Jaksan, koska masentavista kokemuksistani huolimatta pidän kovasti kukista ja mielessäni ne liittyvät kiinteästi eri juhla-aikoihin.

Monet vannovat edelleen joulukukissa hyasinttien ja joulutähtien nimeen. Meillekin rantautuu joka joulu pari punaista joulutähteä vieraiden mukana, mutta hyasintteja meille ei tule allergiani vuoksi. Nykyisin punainen on kärsinyt silmissäni jonkinlaisen inflaation, joten tänä vuonna itsehankkimani joulukukat ovat valkoisia. Hoidossani sinnittelee tällä hetkellä jouluruusu ja kaksi valkoista amaryllista.


Jouluruusun olen ostanut meille jo useampana vuonna ja se on vakiinnuttanut paikkansa eteisessämme, jossa on hieman viileämpää. Paikan valintaan vaikuttavat myös kaksi pientä innokasta kukanhoitajaa, joiden käsiin en jouluruusuni soisi joutuvan sen myrkyllisyyden vuoksi. Ehkä kukka on näin ollen hieman syrjässä, mutta se ilahduttaa minua joka päivä ulos lähtiessäni tai kotiin palatessani.

Jouluruusuun liittyy kaunis legenda, joka onkin ehkä tuttu monille teistä:

Pieni tyttö puhkesi itkuun, koska hänellä ei ollut jouluaamuna lahjaa tallin seimessä makaavalle Jeesus-lapselle. Kyyneleet tipahtelivat hiljaa tytön poskilta lumeen. Tytön nostaessa katseensa enkeli näytti hänelle, kuinka niihin kohtiin, joihin kyyneleet olivat pudonneet oli noussut pieniä valkoisia ruusuja. Tyttö keräsi kukat ja laski ne pienen Jeesuksen viereen.
 
 
Löytyykö teiltä joulukukkia ja mikä on suosikkinne?

6 kommenttia:

  1. Rakastan kukkia, joten joulukukkiakin on aina paljon. Tällä hetkellä lempikukka on amaryllis. Viime vuonna annoin sukulaisille amarylliksiä sillä nootilla, että sipulit pitää antaa mulle takaisin. Laitoin kesäksi ne ulos (niin kuin ennenkin olen tehnyt), ja tällä kertaa muistin jopa kastella ja lannoittaa ja ottaa sisälle ennen pakkasia (tässä viimeisessä olen epäonnistunut kohtalaisen monta kertaa). Niinpä minulla on nyt neljä viimevuotista kukkijaa :) Lisäksi olen ostanut kaksi uutta. Pöydiltä löytyy myös pari joulutähteä ja muutama tulilatva. Hyasintteja ostan ensi viikolla.

    Monen monta vuotta ostin joulupöytään aina ruusu-sireenikimpun. Nyt on muutama vuosi kulunut ilman tätä traditiota - pitäisiköhän elvyttää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau! Kylläpä joulusi kuulostaa ihanan kukkaisalta :) Sinulla on selvästi se vihreä peukalo, joka minulta puuttuu. En ole ennen kuullutkaan, että amarylliksen voi saada tuolla tavoin säilymään useamman vuoden. Taidan itsekin koettaa, jos nuo minun valkeat amaryllikseni säilyvät hengissä joulun yli. Miten säilytit sipuleita kukinnan jälkeen kesään saakka?

      Myös joulun leikkokukat ovat ihania ja itse ajattelin katsella tänä jouluna olisiko kukkakaupassa tarjolla valkeita tulppaaneja, jotka voisi yhdistää vihreisiin kuusen oksiin.

      Kiitos pitkästä kommentistasi :)

      Poista
    2. Amaryllikset kasvoivat vaan purkeissaan lehtiä kevään. Eiväthän ne mitään silmäniloja ole, mutta meillä on sellainen varastohuone, jonka ikkunalla ne kasvoivat. Kastelin säännöllisen epäsäännöllisesti ja kesää kohti aloin myös lannoittaa milloin milläkin Substralilla tai muulla lannoitteella. Kesäksi sitten ulos. Joskus olen laittanut ihan maahankin, mutta siinä tuhohyönteiset ovat enempi riesana. Kun pitää purkeissa, niin haittana on, että pitää muistaa kastella.

      Poista
  2. Mulla ei oo yhtään joulukukkaa, kun ne ei varmaan pysyis hetkeäkään hengissä. :D Oon niin surkea noiden kukkien kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, siellä toinen kukantappaja :D Itse olen lohduttautunut ajatuksella, että keskityn nyt tällä hetkellä kasvattamaan noita kolmea ihmistaintamme ja perehdyn kukkien kasvatteluun sitten myöhemmin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi <3